شیرین کام

علمی - خبری

شیرین کام

علمی - خبری

آیا رایانه من امن است ؟

اگر در کامپیوتر تان علائم زیر را دیدید ممکن است یک برنامه جاسوسی ( Spyware ) به شما حمله کرده باشد دراین صورت بهتر است فوراً برنامه آنتی ویروس خود را بروز کنید و در صورت مرتفع نشدن مشکل یک Anti- Spyware روی سیستم خود نصب کنید.
1- به طور مرتب پپنجره های تبلیغاتی به شکل Pop-up برایتان باز می شود : یکی از علائم وجود برنامه های جاسوسی در یک کامپیوتر باز شدن مکرر پنجره های تبلیغاتی روی صفحه نمایش است . اگر به محض روشن کردن کامپیوترتان و حتی بدون اینکه به اینترنت متصل شوید هم این تبلیغات را می بینید کامپیوتر شما مورد حمله برنامه های جاسوسی قرارگرفته است .
2- تنظیمات کامپیوتر تان به هم می خورد . نمی توانید آن را به حالت اولیه برگردانید : برخی برنامه های مغرب این توانایی رادارند که با ورود به یک سیستم صفحه پیش فرض مرورگر اینترنت) web Browser ) را عوض کنند واگر کاربرمجدداً صفحه پیش فرض خود را برای مرورگر گریش انتخاب کند با Restart شدن کامپیوتر دوباره این تنظیمات بهم می خورد .
3- منوهای جدیدی در مرورگر اینترنت شما ایجاد می شوند : نرم افزار های جاسوسی می توانند نوار ابزارهایی ( toolbar ) به مرورگر اینترنت اضافه کنند . در صورتی که بتوانند این نوار ابزار ها را بردارید با Restart شدن کامپیوتر مجدداً بر روی سیستم تان نصب می شوند .
4- کامپیوتر تان کند می شود : از آنجا که این برنامه های جاسوسی طوری نوشته شده اند که بتوانند کلیه فعالیت های کاربر را کنترل کند . باعث ایجاد اختلال در برنامه ها و در نتیجه کندی سیستم می گردند .


آشنایی با فایروال ها
در اینترنت ، مطمئن برانید
اگر مدت زیادی است که با اینترنت سر و کار دارید به احتمال زیاد لغت فایروال ( Firewall ) برایتان آشناست . فایروال درست مثل دیواره ای که مانع گسترش آتش از قسمتی به قسمت دیگر می شود عمل کرده از هجوم انواع خطرات به شبکه محلی شما جلوگیری می کند .
به زبان ساده فایروال یک برنامه یا یک قطعه سخت افزاری است که درمحل اتصال شبکه شما به اینترنت قرار می گیرد و اطلاعاتی را که میان رایانه های شما و اینترنت رد و بد ل می شود کنتر ل می کند . برای اینکه با لزوم استفاده از فایروال ها آشنا شوید فرض کنید شبکه شما بدون استفاده از فایروال به اینترنت وصل شود د ر اینصورت هر کسی می تواند به آسانی به هر یک از رایانه هایتان دست یابد آنرا بررسی و با آن اتصال برقرار کند د رآنصورت فکرش را بکنید که شبکه شما چه وضعی خواهد داشت .
ولی با نصب یک فایروال در محل مناسب اوضاع کاملاً عوض می شود در اینصورت شما می توانید با تنظیم فیلترهای فایروال قوانین مورد نظر خود را روی شبکه تان اعمال کنید .
تعیین کنید که کاربران شبکه شما می توانند به چه سایتهایی وصل شوند و اجازه دارند چه فایلهایی را به اینترنت بفرستند و دریافت کنند به این ترتیب به راحتی می توانید رایانه هایتان را مدیریت کنید حال که اهمیت فایروال روشن شد به تنظیمات آن می پردازیم فایروال ها قابل تنظیم است یعنی شما می توانید به تناسب کارتان و انتظاراتی که از آن دارید فیلترهایی را به آن اضافه یا کم کنید اینکه فایروال هنگام عبور دادن اطلاعات از خود ش به چه نوع اطلاعاتی توجه کند و کدام نوع آنرا بررسی کرده و جلوی عبور آنها را بگیرد به نظرشما بستگی دارد .
می توانید با تنظیم هر کدام از به فایروال دیکته کنید که چگونه عمل کند :
یک نشانی اگر هنگام اداره شبکه محلی خود متوجه شدید که رایانه ی از طریق اینترنت مرتب به شبکه شما وصل می شود و بار ترافیکی زیادی ایجاد می کند می توانید از فایروالها ی خود بخواهید که به آن رایانه به نشانی مشخص اجازه ورود به شبکه را ندهد .
2- نام حوزه از آنجا که نشانی یک عدد 32 بینی واستفاده از آن راحت نیست ، به همه در اینترنت علاوه بر نشانی یک نام حوزه اختصاص می دهند.
شما می توانید فایروالها را طور ی تنظیم کنید که رایانه های شبکه ی محلی بتواند به سایتهای خاص با نشانی حوزه مشخص دسترسی داشته باشد یا اینکه با مشخص کردن نام حوزه ها در فایروال به رایانه های شبکه هایتان اجازه دهید که از آن سایتها دیدن کنند .
3- پورت و پروتکل : فایروالها می توانند از طریق شماره پورتها ی رایانه ها که برای ارتباط با یکدیگر به کار می بردند، اطلاعات خاص را در بانک اطلاعاتی فایروال مشخص کرد . در اینصورت هنگام وارد یا خارج شدن اطلاعات فایروال محتوای آنها را بررسی می کند و اگر با کلمات خاصی که برایش مشخص کرده یم روبرو شود اجازه نمی دهد آن اطلاعات عبور کنند .
فایروال در برابر چه خطراتی از شما محافظت می کنند؟
1- ویروس ها : از معمولی ترین تهدیدات برای هر رایانه به حساب می آورد و معمولاً برنامه کوچکی هستند که خود را روی رایانه های دیگر کپی کرده و به این روش به سرعت در شبکه شما پخش می شود.

2- اشکالات برنامه ها و سیستم های عامل ها: در بعضی از برنامه های امکان دسترسی از راه دور آن هم بدون امنیت کافی فراهم شده به این ترتیب هکر ها از آن استفاده کرده و از راه دور کنترل برنامه شما را به دست می گیرد .
3- ماکروها: اگر فایروال ها ورود و خروج اطلاعات را کنترل نکند هکرها می توانند با فرستادن قطعه برنامه ها به رایانه ها پاک کنند یا تغییر دهند و کل شبکه را از کار بیندازند.
4- بمب های ایمیل در یک لحظه صدها هزاران بار برای یک ویروس دهنده نامه الکترونیکی فرستاده می شود و کار او را مختل می کند تا جائی که این سیستم دیگر نمی تواند نامه ها را دریافت کند و از کار می افتد .
5- در بسیاری از مواردی که به سایتها حمله می شود هکرها برای وصل شدن به سعی می کنند به این درخواستها پاسخ دهند نمی تواند سیستم درخواست دهنده را پیدا کند و گیج می شود : به این ترتیب وقتی تعداد این نوع درخواستها زیاد باشد کند می شود در نهایت از کار می افتد هر فایروال با توجه به سطح امنیتی که ایجاد می کند می تواند در مقابل تعداد ی از این خطرات ا زشبکه ما محافظت کند .
انجمن های ایران پردیس
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد