مدیر کل دفتر برنامه
ریزی و تالیف کتب درسی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد : برنامه درس ملی همچون قانون اساسی، سند مادر تلقی می
شود . |
|
ذوعلم
گفت : اجرای طرح برنامه درس ملی ا ز اسفند 84 به صورت رسمی مطرح شد و در
فروردین 1385 دبیرخانه آن آغاز به کار کرد . وی درباره هدف ازتولید
برنامه ی درس ملی هم گفته است که:این برنامه مو جب میشود مجموعه ی جهت
گیری ها و اهداف محتوایی نظام برنامه درس ملی، آموزش و پرورش را در
چارچوبی منسجم و مستند و مبتنی بر فلسفه ی اسلامی تعلیم و تربیت، با
استفاده از تجارب همه ی نظام تعلیم و تربیت کنونی، از دوره پیش دبستانی تا
پیش دانشگاهی تعریف و تبین شود .
وی برنامه درسی ملی
راپاسخ به ایراد هایی مانند :عدم کارآمدی و
تاثیرگذاری مطلوب محتوای آموزشی و پاسخگو نبودن آن به نیازهای دانش آموزان
و در مجموع، برآورده نشدن انتظارات جامعه و خانواده ها از برنامه های
آموزشی و پرورشی می داند.
مدیر طرح برنامه درس ملی با اشاره به تجارب دیگر کشورهامی گوید: بررسی های
ما نشان داد که حدود 30 کشور دارای برنامه درس ملی هستند اما چارچوب و
هدف آنها در کشورهای مختلف متفاوت است . ما نیز از آغاز با رویکردی بومی و
ملی و به صورت مستقل به برنامه درس ملی نگاه کردیم . البته مهم ترین
دغدغه ما این بود که این سند تقلیدی و تکرار وضع موجود نباشد .
وی یکی از اهداف اصلی تولید برنامه درسی ملی را ارائه ی یک نمونه عینی
از برنامه درس ملی مبتنی بر فلسفه اسلامی تعلیم و تربیت است و این انتظاری است که که کشورهای اسلامی از ما دارند .
دبیر کل کمیسیون راهبری تولید و تدوین برنامه درس ملی خاطر نشان کرد :
برنامه درس ملی سندی مادر تلقی می شود که بر اساس آن برنامه ریزی درسی
صورت می گیرد، همانند قانون اساسی که یک قانون مادر است و بر اساس آن،
قوانین عادی تنظیم و تفسیر می شود . لذا در برنامه درس ملی باید تصمیم
گیری های کلان صورت گیرد که بسیار خطیر و حساس هستند و علی القاعده شورای
عالی برنامه درس ملی، آموزش را یک برنامه مستقل یا رسمی اعلام شده از قبل
نمی داند و پیش از آن، کمیسیون راهبری طرح با تبحر و دقت کامل این تصمیم
گیری ها را خواهند داشت . نکته مهم دیگر ضمانت اجرایی این برنامه است .
وی در پایان پیش بینی هایی هم کرده است و افزود ه: پیش بینی می کنیم که
با تصویب این برنامه، تغییرات گسترده ای در برنامه های درسی آموزش و پرورش
ایجاد خواهد شد . تامل اجمالی در برنامه درسی فعلی کشور نشان می دهد تنها
20 درصد اهداف مطلوب را تامین می کند و یعنی 80 درصد اهداف معطل مانده
است . البته پیش بینی ما این است که بعد از تصویب برنامه درس ملی، به دو
سال زمان نیاز است که زمینه های اجرایی آن فراهم شود . همچنین یک دوره 5
تا 7 ساله نیز برای اجرای کامل برنامه درس ملی پیش بینی می کنیم .
البته وی توضیح نداده که برنامه ای که
تهیه و تدوین ۵سال وقت برده است و دوسال نیاز دارد تا زمینه های اجرا یی
شدن ان فراهم شود و یک دوره 5 تا 7 ساله هم برای اجرای کامل نیاز دارد
. چگونه با وجود نیاز مندی به 14 سال زمان جهت فرایند تهیه و تدوین و
فراهم ساختن زمینه ها ی اجرایی شدن میتواند به اهداف مورد نظر منجر شود و
با توجه به اینکه بومی نگری در تدوین این برنامه مورد اهتمام بوده به چه
صورت انتظار کشور های اسلامی را تامین می نماید . و کاش اشاره ای هم به
نام ونشان این کشور های اسلامی می کرد.