شیرین کام

علمی - خبری

شیرین کام

علمی - خبری

انتظار کشور های اسلامی از آموزش وپرورش ایران

مدیر کل دفتر برنامه ریزی و تالیف کتب درسی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد :
برنامه درس ملی همچون قانون اساسی، سند مادر تلقی می شود .

ذوعلم گفت : اجرای طرح برنامه درس ملی ا ز اسفند 84 به صورت رسمی مطرح شد و در فروردین 1385 دبیرخانه آن آغاز به کار کرد . وی  درباره هدف  ازتولید برنامه ی درس ملی هم گفته است که:این برنامه مو جب میشود  مجموعه ی  جهت گیری ها و اهداف محتوایی نظام برنامه درس ملی، آموزش و پرورش را در چارچوبی منسجم و مستند و مبتنی بر فلسفه ی اسلامی تعلیم و تربیت، با استفاده از تجارب همه ی نظام تعلیم و تربیت کنونی، از دوره پیش دبستانی تا پیش دانشگاهی تعریف و تبین شود .
وی برنامه درسی ملی راپاسخ به  ایراد هایی مانند :عدم کارآمدی و تاثیرگذاری مطلوب محتوای آموزشی و پاسخگو نبودن آن به نیازهای دانش آموزان و در مجموع، برآورده نشدن انتظارات جامعه و خانواده ها از برنامه های آموزشی و پرورشی می داند.
مدیر طرح برنامه درس ملی با اشاره به تجارب دیگر کشورهامی گوید: بررسی های ما نشان داد که حدود 30 کشور دارای برنامه درس ملی هستند اما چارچوب و هدف آنها در کشورهای مختلف متفاوت است . ما نیز از آغاز با رویکردی بومی و ملی و به صورت مستقل به برنامه درس ملی نگاه کردیم . البته مهم ترین دغدغه ما این بود که این سند تقلیدی و تکرار وضع موجود نباشد .
وی  یکی از اهداف  اصلی تولید برنامه درسی ملی را ارائه ی یک نمونه عینی از برنامه درس ملی مبتنی بر فلسفه اسلامی تعلیم و تربیت است و این انتظاری است که که کشورهای اسلامی از ما دارند .
دبیر کل کمیسیون راهبری تولید و تدوین برنامه درس ملی خاطر نشان کرد : برنامه درس ملی سندی مادر تلقی می شود که بر اساس آن برنامه ریزی درسی صورت می گیرد، همانند قانون اساسی که یک قانون مادر است و بر اساس آن، قوانین عادی تنظیم و تفسیر می شود . لذا در برنامه درس ملی باید تصمیم گیری های کلان صورت گیرد که بسیار خطیر و حساس هستند و علی القاعده شورای عالی برنامه درس ملی، آموزش را یک برنامه مستقل یا رسمی اعلام شده از قبل نمی داند و پیش از آن، کمیسیون راهبری طرح با تبحر و دقت کامل این تصمیم گیری ها را خواهند داشت . نکته مهم دیگر ضمانت اجرایی این برنامه است .
وی در پایان پیش بینی هایی هم کرده است و  افزود ه: پیش بینی می کنیم که با تصویب این برنامه، تغییرات گسترده ای در برنامه های درسی آموزش و پرورش ایجاد خواهد شد . تامل اجمالی در برنامه درسی فعلی کشور نشان می دهد تنها 20 درصد اهداف مطلوب را تامین می کند و یعنی 80 درصد اهداف معطل مانده است . البته پیش بینی ما این است که بعد از تصویب برنامه درس ملی، به دو سال زمان نیاز است که زمینه های اجرایی آن فراهم شود . همچنین یک دوره 5 تا 7 ساله نیز برای اجرای کامل برنامه درس ملی پیش بینی می کنیم .

البته وی توضیح نداده که برنامه ای که تهیه و تدوین  ۵سال وقت برده است و دوسال نیاز دارد تا زمینه های اجرا یی شدن ان فراهم شود و یک دوره 5 تا 7 ساله هم برای اجرای کامل نیاز دارد . چگونه با وجود نیاز مندی به 14 سال  زمان جهت فرایند تهیه و تدوین و فراهم ساختن زمینه ها ی اجرایی شدن میتواند به اهداف مورد نظر منجر شود و  با توجه به اینکه بومی نگری در تدوین این برنامه مورد اهتمام بوده به چه صورت انتظار کشور های اسلامی را تامین  می نماید . و کاش اشاره ای هم به نام ونشان این کشور های اسلامی می کرد.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد